7 Kasım 2020 Cumartesi
Öğretmen ve Öğrenci El Kitabı
Dr. Harunhan Remzi ÖZTÜRK, 1. Baskı/Ankara/2020, Omca Yayınları, Ankara
Öğretici.
Öğrendim.
Yararlandım.
Bence her öğrenciye yararlı olabilecek bir kitap.
Öğrenci ebeveynlerine ve öğretmenlere de.
*
Kitapta, öğretme ve öğrenme yöntemlerine ilişkin olanların yanı sıra, sigara ve uyuşturucu maddeden uzak durulması ile spor yapılması ve satranç oynanması konusunda öneriler var.
Bunların hepsi, bence, çok kıymetli.
Ayrıca, kitaptaki önerilerden özellikle disiplin, aşırı kontrollü davranışlar ve spor konularında olanlar ise, bence, altın değerinde.
Keşke, öğrenciler-gençler bunların önemini idrak edip, bunları rehber edinseler.
*
Kitaptaki görüşlerin bir kısmı şöyle ifade edilmiş:
-"… insanın iç dünyasında özgürleşmesi, ancak kendini olduğu gibi kabul eden bir sosyal çevre içinde gerçekleşir" 19
-"Ön hazırlığı ve planı olmayan her iş verimsizliğe mahkumdur" 20
-"BAŞARILI BİR ÖĞRENCİ OLMAK/.../... için hayallerinizin peşinden koşun; zekanızı sabır, sükunet, dikkatle kullanın dahası yılmayın ve sadece kendinize güvenin.../.../ Öğrenmek için çalışmak şarttır" 25
-"Başarılı olmak için; Sağlıklı bir vücut yapısına, fiziksel sağlamlığa, Ruhsal güç ve zekaya sahip olmalısınız./.../ Vücut, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı tutulmalıdır; Bunun için iyi uyumalı, iyi gıda almalı ayrıca spor yapılmalıdır" 26
-"… kendi öğrenme gücüne göre çalışma programı yapmak ve bu programı uygulamak, başarılı olmak için en iyi yoldur./.../... bir ödev bir köşede unutulmadan ya da geciktirilmeden bitirilmelidir./.../... Tekrar etmek, elde edilen bilgilerin kalıcı olmasını sağlar" 28
-"Disiplin başkalarına ve kendine karşı özen ve saygı eylemi olarak tanımlandığında, pasiflik, utangaçlık, suskunluk, iddiasızlık ve sakınma gibi aşırı kontrollü davranışlar da yeterince kontrol edilmeyen davranışlar kadar kabul edilmez olur... kontrolsüz davranışlar kadar aşırı kontrollü davranışlara da ilgi göstermek gerekir./ Kontrolsüz davranışlar kadar aşırı kontrollü davranışlar da kişinin gelişmesinin önünü keser.../... zorbalık kadar pasifliğe karşı da önlem alınmadıkça disiplin konusunda başarılı olmak olanaksızdır. Hem zorbalık eden hem de mağdur edilen çocuklar yetkilendirilmeye ve özgüvenlerinin arttırılmasına gereksinim duyarlar. Zorbalık ve pasiflik aynı duygusal ve toplumsal güvensizlik madalyonunun karşıt yüzleridir. Ne şekilde yansıtılmış olursa olsun, bu güvensizlik ortadan kaldırılmayı gerektirmektedir" 40, 41
-"… etkili bir disiplinin temelini "kendini kontrol etmeyi öğrenmek" oluşturur./.../ Disiplin sorunlarını önlemede en öncelikli evre, her türlü disiplinin kişinin kendisi ile başladığının kabul etmesidir" 42
-"Disiplin insan ilişkilerinin temelidir; bunu dinamik toplumsal süreç içinde kavramak son derece önemlidir. Koşulsuz sevgi, kabul edilme ve bir insanın engin entelektüel potansiyelinin onaylanması yalnızca her çocuğun değil, her yetişkinin de en derin özlemine denk düşer ki bu da disiplinle sağlanır./ Genellikle öğretmenler yalnızca kontrolsüz hareketleri disiplin sorunu olarak değerlendirirler... öğretmenler aşırı kontrollü davranışın da yalnızca sınıf düzeni üzerinde değil, öğrencilerin duygusal, sosyal ve eğitsel gelişimi üzerinde zararlı etkileri bulunabileceğini bilmelidirler" 43
-"… kontrolsüz disiplin sorunlarının örnekleri bağırma, küstahlık, sözlü saldırı, fiziksel saldırı ve aşağılamadır... aşırı kontrollü disiplin davranış durumları pasiflik, insanları memnun etme, yüzleşmeden kaçınma, çekingenlik, korku içinde olma ve seçici dilsizliği içerir" 44
-"Öğrencilerin aşırı kontrollü disiplin sorunları/ Sınıfta/ Uç noktada utangaçlık/ Çekingenlik/ Yeni durumlara karşı korku içinde olmak/ Seçici dilsizlik/ Aşırı akademik çalışmalar/ Sıklıkla hayallere dalmak/ Yersiz kaygılanma/ Zayıf öğrenme dürtüsü/ "Başka bir dünyada kaybolmuş" görünmek/ Takıntılı ya da içsel duyumların esiri olma/ Gereğinden fazla keskinlik/ Kılı kırk yarma/ Akademik performansa ilişkin yersiz kaygı/ Yanlışlar ya da başarısızlıklar konusunda yersiz gizli kaygı/ "Mükemmel öğrenci" olma çabası/ Kabul görme ve övgüye zayıf tepki verme/ Seslenildiğinde yanıt vermede başarısızlık/ Sınıf öğretmenine aşırı bağlanma/ Hiçbir biçimde yardım rica etmeme/ Göz göze gelmekten kaçınma/ Soruları yanıtlarken uç noktada gerginlik/ Sorulara ilgisiz yanıtlar verme/ İşten kaçınma/ Diğer öğrencilerle bağlantı eksikliği/ Sınıf dışında/ Yalnız kalma/ Okul oyunlarından uzak durma/ Ders aralarında ayrı durma/ Arkadaşsızlık/ Okul etkinliklerinde yer almama/ Aşırı kontrollü tepkilerde bulunan öğrencilerin diğer öğrencilerin yaşamını önemli ölçüde karıştırmadıkları görülebilir, ancak fazlasıyla tehlike içindedirler ve acil yardıma gereksinimleri vardır" 47, 48
-"İlk günlerde bir sigara içmek önemsiz görülebilir, ancak böyle başlayan bir çocuğun zaman içinde sigara tiryakileri arasına katılma olasılığı kaçınılmazdır. Sigara içen çocuklarda öksürük ve göğüs hastalıkları yaygındır. Ayrıca diğer hastalıklara karşı da daha duyarlı, yaşıtlarına göre güçsüz, oyunda ve sporda başarısız olurlar" 62
-"SPOR/ Sağlıklı kalmak isteyen her insanın yaşam biçimi olmalıdır" 71
-"Aerobik, akciğerleri ve kalbi güçlendirmek, kandaki oksijen miktarını arttırmak, güçlü ve sağlıklı duruma getirmek için yöntemli bir beden eğitimi hareketidir.../.../... Aerobik programlar arasında ilk sırayı alanlar; yürüyüş, koşu, bisiklete binme, yüzme, pinpon, squash ve tenis sporlarıdır" 73
-"Aerobik güç, bir dayanıklılık ölçütüdür./ Sevilen her sporu; yeterli bir sürede zorlayarak yapmak, bunu yaşam boyu alışkanlık olarak sürdürebilmek, aerobik güç geliştirmenin en doğru yoludur./.../ Halk arasında; tasalanmak olacaklardan kuşku duymak, çaresiz kalmak, bezgin bir hale gelmek biçiminde özetlenen ruhsal durumlar, "Anksiyete" ve "Depresyon" olarak bilinir./ Yapılan araştırmaların bulguları, sporun her tür sorunlara önemli ölçüde çözüm getirdiğini göstermiştir. Dr. Morgon, "Spor Sosyolojisi" adlı kitabında, düzenli egzersiz yapan insanların anksiyete ve depresyon hallerinden kurtulabildiklerini ayrıca belirli bir ruhsal denge ile mutluluk içine girdiklerini açıklamıştır./ İleri derecede hırslı, aşırı duygulu, aceleci, sabırsız, zamanın yetmediğinden yakınan, bugünden yarınını planlayan insanlar, stresli kişilerdir... Spor, bu tür insanlar için yararlı olur ve onları aşırı gerginliklerden korur... Yapılan araştırmalar, bu tür kişilerin sporla, tüm gerginliklerden kurtulduğunu, yaşama bakış açılarını değiştirdiklerini göstermektedir./ Sürekli spor yapan insanların kasları iyi beslenir. Eklemleri iyi çalışır ve kemikleri dayanıklı olur" 74, 75
-"Yavaş yaşam insan organizmasının işlevini yitirmesine, hastalıklara karşı direncin azalmasına, bedeninin yağlanmasına, ruhen çöküntü içine girmesine, sonuçta da tedaviye muhtaç kalmasına neden olur. O halde kendi iyiliğimiz ve beden sağlığımız için yapacağımız sporu seçmeli, buna zaman ayırmalıyız" 76
-"Her insanın uyumak, beslenmek kadar; hareket etme ve düzenli spor yapma gereksinimi vardır... Spor, bir insanın sağlıklı olmasını ve zinde kalmasını sağlar. Sağlıklı ve zinde bir insan ise yaratıcı ve paylaşımcı olur" 80
-"Spor denince, ilk akla gelen yürüyüş ve koşudur. Ancak, yürüyüş ve koşu içinde oyun yoktur. Uzmanlar, insanlara içinde oyun olan sporları yapmalarını tavsiye ederler. Çünkü içinde oyun olan sporlarla; beden sağlığı ile birlikte ruh sağlı da korunur./.../ İçinde oyun olan ve ömür boyu sürdürülebilen sporların başında ise tenis, masatenisi ve Satranç gelir" 93
-"Aktif öğrenme ya da probleme dayalı öğrenme; bu öğrenen odaklı bir eğitim yöntemidir. Bu yöntemde öğrenmenin temel rolü ve fonksiyonu; öğrenen bireye öğrenme konusunda rehberlik etmek ve referans eğitim materyallerini sunmaktır. Probleme dayalı öğrenmede; yaşamda karşılaşılan sorunları tanımak, bunların öneminin farkında olmak, bu sorunların nedenini anlamakla işe başlanır. Sorunları çözmek ve olası sorunları önceden gidermek düşüncesiyle yola çıkılır. Öğrenmenin tam ve yeterliliğe dayalı olması da önemsenir" 116, 117
*
Kitapta, bir de, aşırı kontrollü davranışlar konusunda neler yapılması gerektiği konusunda da öneriler olsaydı, bence, çok iyi olurdu.
Bunun olmaması, bir eksiklik sayılabilir, mi?
*
Kitapta, bence, çok önemli olmasa da, yer yer, bazı yazım kurallarına özen gösterilmemiş.
*
6.11.2020
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder