20 Ocak 2018 Cumartesi

OF NOT BEING A JEW

İsmet Özel, 2. Baskı, Aralık 2005, Şule Yayınları, İstanbul


Şiirler.
*
Şiir nedir?
Kelimelerle inşa...
Bir tür "laf cambazlığı"... değil midir?
Şiirden-"mimarisi"nden:
-"Güzellik", yani "hoş" olması-gelmesi,
-İşlevsellik, yani "faydalı" olması-öğretmesi,
yani, bunlardan biri ya da ikisi, beklenmez mi?
*
Özel'in şiirlerinde neredeyse yok yok!
Hemen hemen her konuya değinmiş!
Ve, ne çok hiç bilmediğim kelime kullanmış!
İngilizce de yazmış!
Bazı şiirler ise "yazısız"!
Adı var, diğer kısmı boş!
*
Genelde, şiirlerinin "mimarisi"nin, cümlelerinin ilginç olduğu kuşkusuz!
Bazı satırları da hoş!
Peki, anlam?
Özellikle anlamaya çalıştım, ama, hiçbir şey anlayamadım, hiçbir anlam veremedim!
Sonuç olarak, genelde, hem güzel hem de işlevsel bulamadım!
Daha açıkçası-kısacası anlayamadım!
*
Kitaptaki şiirlerden gelişigüzel alınmış bazı mısralar:
-"Kafirdi o ki kısa bir müddet
   Aklından mühim şeyler geçiriyormuş gibi susup
   Bekledi bekletti işkilleri varmış gibi dingildedi
   En kavi en müşekkel en mukni
   İfadeye kavuştuğu görüntüsü veren
   Küpe daldırıp çıkardı narin cismini
   Ve sonra bana dönüp
   Hayata atıldığın zaman anlarsın dedi." 103

-"Kafir odur ki aslan ağzında görür ekmek
   Behey ahmak otobur mudur aslan ki tutsun
   Ağzında o kimbilir hangi fırından çıkma şeyi
   Bilsin aslanlığını bilecekse o hayvan
   Kükresin de görelim ekmeği ağzından sarkıtan
   Azan tek duramaz azan azdığıyla kalmaz" 105

-"Püsküllü sandırdık kendimizi
   Oysa biz pis küllüydük." 126

-"Toprak kadınla hemhal olma işaretini verir
   Evlekli kesekli içe çekilir kokusu olan
   Erkek müstevli edasıyla üste gelir
   Başlatır tartışmayı muhakkık saban
   ...
   Temenni tennenni tenena
   Na tene dir nen." 127

-"Filanca mı aman ha
   Hiç lafını sakınmaz deniliyor
   Mefhum-u muha
   Lifinden anlıyoruz ki
   Sakınılmaya değer bir şeymiş laf
   Kaf ise Kafkas'ın kısaltılmışı
   Kaslılar Kafkaslılar kendileriyle
   Uğraşılmasından ne kadar memnun" 126

-"Havanın güneşli olduğuna birinin
   Bizi ikna etmesini beklerdik
   Çünkü İstiklal Habi'nden yeni çıkmıştık
   ...
   Çünkü biz kendimizi canımız
   Kurtulsun diye kaybetmiştik
   Kendi istediklerimiz canımızın istedikleri
   Birbirinden farklı şeylerdi
   ...
   Ağla açılırsın derlerdi
   Ağlardık ha babam ağlardık
   Hani açılmak nerde" 129

-"Gizli günah külrengi güneşe benzer
   İçiçe halka açık halkalı gevrek çevreli pırtık
   Ne şecaat yaysın beklenir ondan etrafa
   Ne ımık." 136

-"Neye üzülecektir sincabına su verirken caka satan kalaycı
   Sümüğünü pazarlık gücü gizli günahla artınca koluna silen kirve." 137

-"Gizli günah anneciğim güzellik duygusunun aleni müttefiki" 138

-"Hortlak bizim memlekete uğramaz olur mu
   Güruh halinde gelmiştiler bir keresinde" 142

-"Deyim yerinde değil ulan n'olucak
   Deyimi yerine ben koymadım
   Deyimi gittim başka yere koydum
   Var mı diyeceğin
   Neden tabir caizse demiyorsun" 146
*
20.1.2018

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder